V Jornades de la Càtedra Baixeras dedicades a Aureli i Maria Aurèlia Capmany

Les estudiants Berta Sans i Elena Fierli guanyen la beca de la Càtedra per cursar el doctorat en Filologia Catalana a la URV

La Càtedra Josep Anton Baixeras de Patrimoni Literari Català del Departament de Filologia Catalana de la URV va organitzar la V Jornada de la Càtedra Baixeras, enguany dedicada a Aureli Capmany i Maria Aurèlia Capmany. La jornada va tenir lloc el passat 17 d'octubre a la Sala de graus del Campus Catalunya de la URV durant tot el dia.

Al llarg del matí, es van portar a terme quatre conferències dedicades a l'obra i la figura d'Aureli Capmany. A la primera de totes, "Cançons per construir la història d'un país: el cançoner d'Aureli Capmany" Jaume Ayats parlà sobre la voluntat de Capmany de construir una cultura popular de caràcter nacional a partir de l'oralitat i la cançó. Tot seguit, Francesc Massip explicà diferents trets de les danses catalanes i la importància d'aquestes per Aureli Capmany amb "Aureli Capmany i la dansa". Després d'una pausa, Roger Costa definí la figura intel·lectual de Capmany, les seves motivacions i els seus procediments metodològics a "Aureli Capmany, un folklorista entre el romanticisme i el positivisme". La darrera conferència d'un matí marcat per l'alta assistència a la jornada fou la de Dolors Llopart, "Aureli Capmany, folklorista apassionat i mestre versàtil".

La primera conferència de la tarda, ja dedicada concretament a Maria Aurèlia Capmany, fou "L'Aureli i la Maria Aurèlia, rondalles i cançons", on Montserrat Palau explicà la relació entre l'un i l'altra a partir de la tradició oral popular. Tot seguit, Guillem-Jordi Graells parlà de la figura de Maria Aurèlia Capmany com a intel·lectual amb "Maria Aurèlia Capmany, escriptora i intel·lectual".

El lliurament de beques tingué lloc a les 18h. Es tracta de la beca  "Josep Anton Baixeras Sastre - Fundació Privada Mútua Catalana" per cursar el Doctorat en Filologia catalana dins el Programa de doctorat d'estudis humanístics de la URV. Berta Sans Monroig i Elena Fierli van ser les estudiants guanyadores de les dues beques predocturals que atorga anualment la Càtedra, patrocinades per la Fundació Privada Mútua Catalana i que arriben a la 4a edició. Sans elaborarà la tesi, dirigida pel Dr. Pere Navarro, a partir d'un estudi geolingüístic sobre els parlars de la comarca del Baix Maestrat, mentre que Fierli durà a terme una tesi dirigida per la Dra. Montserrat Palau sobre "Les presentacions dels cossos i de les sexualitats en els llibres il·lustrats publicats a Catalunya per a la franja d'edat de 0 a 18 anys".

Finalment, es presentà el quadern Traducció literària de la Càtedra i el volum quart de l'Obra completa de Josep Anton Baixeras, amb els ponents Magí Sunyer, Alba Tomàs, Josep Anton Codina i Jordi Jané. La jornada conclogué amb l'espectacle "Carme Sansa diu i canta Maria Aurèlia Capmany", en què Sansa interpretà diferents peces de Capmany acompanyada a l'acordió per Jaume Mallofré.

Les jornades foren un èxit d'assistència

Traducció literària

IV Volum de l'Obra completa de Josep Anton Baixeras