Es presenta la Càtedra Josep Anton Baixeras de Patrimoni Literari Català

Joan Josep Marca, president de la Fundació Privada Mútua Catalana (FPMC), i Josep Anton Ferré, rector de la URV, han signat al Rectorat un nou conveni específic de col·laboració que inclou un ajut destinat al funcionament i les activitats de la Càtedra Josep Anton Baixeras de Patrimoni Literari Català. La Càtedra té com a un dels seus objectius difondre i promoure la figura d'aquest destacat escriptor tarragoní, i la seva directora és la professora del Departament de Filologia Catalana Carme Oriol.

La presentació de la Càtedra s'ha dut a terme en el marc de les jornades científiques "Llengua, literatura i compromís social", que es fan a la sala de graus del campus Catalunya entre el 18 i el 20 de novembre. Es tracta de la primera activitat que organitza la Càtedra, amb el suport de la Fundació Privada Mútua Catalana. Una de les intervencions més destacades d'aquestes jornades ha estat la del Dr. Joan Veny, premi d'Honor de les Lletres Catalanes 2015, que ha pronunciat la conferència inaugural "El català i les altres llengües romàniques".

Han presentat la Càtedra el vicerector d'Universitat i Societat, Jordi Tous; el degà de la Facultat de Lletres, Josep Sánchez Cervelló; el president de la Fundació Privada Mútua Catalana, Joan Josep Marca, i la directora de la Càtedra, Carme Oriol. Estan previstes quatre conferències més, i el divendres 20 de novembre, en el 40è aniversari de la mort del general Franco, es fa una taula rodona sobre l'antifranquisme i l'activitat cultural a Tarragona.

Ha organitzat les Jornades el Grup de Recerca Identitats en la Literatura Catalana (GRILC), amb el suport de la Fundació Privada Mútua Catalana i la Facultat de Lletres.

Josep Anton Baixeras

Josep Anton Baixeras Sastre (Tarragona, 20 d'abril de 1927 - 24 d'agost de 2008) va ser advocat, polític i escriptor. Fill d'una família de petits burgesos simpatitzants de la Lliga de Catalunya, va rebre una bona educació. Va estudiar Dret a la Universitat de Barcelona i va treballar a la Junta del Port de Tarragona. La seva trajectòria literària reuneix més de deu obres, principalment novel·la i teatre. El 1959 va rebre el premi Víctor Català i, per l'escriptora tarragonina Olga Xirinacs, va ser un dels autors convidats a la Fira del Llibre de Frankfurt de 2007.

Va ser membre de la junta de govern del Col·legi d'Advocats de Tarragona. A instància de Joan Triadú va encapçalar el grup que va instaurar Òmnium Cultural a la ciutat, entitat de la qual va ser el primer president. La seva inclinació cap als plantejaments demòcrates, socials i nacionalistes el van dur a formar part de l'Assemblea de Catalunya i de la llista Entesa dels Catalans a les eleccions generals espanyoles de 1977, en les quals fou escollit senador per la província de Tarragona. Va ser president de la Comissió de Suplicatoris del Senat d'Espanya, càrrec que va abandonar een les primeres eleccions municipals democràtiques de 1979, en què va ser escollit conseller de l'Ajuntament de Tarragona com a independent a les llistes del PSUC. Va ser Doctor Honoris Causa per la URV l'any 2004.

Joan Veny, acompanyat de la directora de la Càtedra, Carme Oriol.