IV Jornada LITCAT de Grups de Recerca de Literatura Catalana Contemporània

La IV Jornada LITCAT de Grups de Recerca de Literatura Catalana contemporània va tenir lloc dijous 17 de maig de 2018, a la sala de vistes del campus Catalunya. En aquesta edició es van presentar tretze ponències sobre les recerques que realitzen les universitats catalanòfones en el camp de la literatura catalana contemporània.  Així, van donar a conèixer les principals línies d'investigació dels grups de recerca universitaris per tal de fer visible de manera pública i col·lectiva la recerca que duen a terme i establir una xarxa de relacions que permeti la promoció d'intercanvis i projectes compartits.

L'acte va comptar amb la participació de tretze grups de recerca i dotze investigadors. En primer lloc, la jornada va començar amb una breu presentació de l'acte i amb les ponències "Joan Puig i Ferreter: director literari a l'exili", d'Oriol Teixell, del Grup de Recerca Identitats en la Literatura Catalana (URV); "Aspectes identitaris a través de la poesia musicada a l'ESO", de Julieta Torrents, del Grup de recerca Poesia i Educació (UB); i "Anna Dodas: obra poètica i narrativa", de Caterina Riba, del Grup d'Estudis de Gènere: Traducció, Literatura, Història i Comunicació (UVic-UCC). Després de la pausa, van tenir lloc les intervencions de Carme Gregori, Grup de Literatura Catalana Contemporània (UV), amb la ponència "El mite fundacional d'Adam i Eva en la narrativa catalana dels anys vint i trenta"; Mercè Picornell, del Grup Literatura Contemporània: Estudis Teòrics i Comparatius (UIB), amb la ponència "Agència, matèria i transformació: una aproximació posthumanista a les formes de la ruïna en la poesia catalana contemporània"; Estel Aguilar Miró, del Seminari Transversal d'Estudis Culturals Catalans (UPVD), amb la ponència "Influència de la poètica postsimbolista en el patrimoni literari nord-català: Simona Gay i Josep Sebastià Pons"; Toni Maestre, del Grup de Recerca de la Literatura Contemporània (UA), amb la ponència "La paròdia de la comèdia romàntica en V.O.S. de Cesc Gay (2009)", i Francesc Foguet, del Grup d'Estudi d'Història de la Cultura i dels Intel·lectuals (UB), amb la ponència "La censura d'Història de la premsa catalana (1966), de Joan Torrent i Rafael Tasis". A les 16.30h van tenir lloc les sessions de tarda: Simona Škrabec, del Grup d'Estudi de la Traducció Catalana Contemporània (UAB), amb la ponència "Construir el patrimoni literari a través de la traducció al segle XXI"; Llorenc Soldevila Balart, de Textos literaris contemporanis: estudi, edició i traducció (UVic-UCC), amb la ponència "Andorra i la literatura"; Anna Llovera, del Grup d'Estudi sobre la Literatura del Vuit-cents (UB), amb la ponència "Una identitat forjada en la militància misoneista: la narrativa catalana del pairalisme (1867-1893)", i Lucía Azpeitia-Ortiz, del Grup d'estudis de traducció, recepció i literatura catalana (UPF), amb la ponència "Mots escrits en lloc de paraules vives": la correspondència d'Agustí Bartra i Antoni Ribera (1947-1970)". Finalement, a les 18.30 h es van presentar les actes de la III Jornada LITCAT i, tot seguit, es va clausurar la IV Jornada LITCAT de Grups de Recerca de Literatura Catalana Contemporània.

La IV Jornada LITCAT va estar organitzada pel Grup de Recerca Identitats en la Literatura Catalana (GRILC), el Departament de Filologia Catalana de la URV i la Càtedra Josep Anton Baixeras de Patrimoni Literari Català. A més, va comptar amb el suport de la Facultat de Lletres de la URV i la Societat Catalana de Llengua i Literatura de l'Institut d'Estudis Catalans.

Oriol Teixell, del Grup de Recerca Identitats en la Literatura Catalana de la URV presentant la seva ponència "Joan Puig i Ferreter: director literari a l'exili", al costat de Carme Oriol, una de les coordinadores de la jornada.