Conferència "Filologia digital: aplicacions a partir del Corpus Literari Digital"

Joan Ramon Veny torna a la Universitat Rovira i Virgili per pronunciar una conferència sobre el Corpus Literari Digital

La Càtedra Josep Anton Baixeras de Patrimoni Literari Català va organitzar amb la participació del Departament de Filologia Catalana de la Universitat Rovira i Virgili la conferència "Filologia digital. Aplicacions a partir del Corpus Literari Digital". La conferència, que va ser pronuciada pel professor de la Universitat de Lleida Joan Ramon Veny, va tenir lloc dimarts 25 d'abril a les 11 h del matí a la sala de graus del campus Catalunya de la URV.

El Dr. Joan Ramon Veny, exprofessor de la Universitat Rovira i Virgili, actualment és el director de la Càtedra Màrius Torres d'Estudis sobre Patrimoni Literari Català. La Càtedra Màrius Torres (CMT) és fruit de la col·laboració entre l'Aula Màrius Torres i la Universitat de Lleida, i és impulsada per un grup de professors del Departament de Filologia Catalana i Comunicació de la UdL, dedicats a l'estudi de la literatura catalana contemporània i interessats en l'aplicació de les noves tecnologies a la conservació i difusió del patrimoni cultural. En aquesta conferència, però, Joan Ramon Veny va explicar a grans trets com funciona un dels projectes de la Càtedra Màrius Torres, el Corpus Literari Digital (CLD).

El Corpus Literari Digital és una plataforma virtual que pretén recollir les digitalitzacions dels materials que constitueixen el patrimoni literari contemporani en llengua catalana, especialment del segle XX, per tal de contribuir a la seva recuperació, preservació i difusió, i de fomentar-ne l'estudi. Per patrimoni literari cal entendre el gruix de documents (escrits, gràfics, sonors i audiovisuals) que testimonien l'existència dels monuments que són les obres literàries, és a dir: autògrafs (manuscrits i mecanoscrits), quaderns de notes i proves d'impressió, edicions originals, publicacions periòdiques, enregistraments amb la veu dels escriptors i enregistraments audiovisuals amb la imatge dels escriptors. Aquesta tipologia de materials determina les cinc seccions de què consta el Corpus: Hemeroteca, Biblioteca, Manuscruits, Fonoteca i Videoteca.

Magí Sunyer i Joan Ramon Veny durant la conferència

Cartell de la conferència